Heräsin siis yrityksen osaomistajana, omistin nyt 50% yrityksestä! Yrityksen liikevaihto oli yhdessä kuukaudessa yhtä paljon kuin ensimmäisen yritykseni liikevaihto oli vuodessa. Olin päässyt siihen tilanteeseen, mihin halusin, ja nyt olin taas aivan alussa. Perillä odotti vain uusi alku.

Marssimme firmaan vanhan omistajan kanssa ja kerroimme työntekijöille tempusta! Se oli jännittävä hetki.

”Siinä on äiti sanonut espoolais-pojalle, että osta firma”, oli hauskin kommentti, jonka raksaukot myöhemmin kertoivat ajatelleensa. 😊

Tuntuiko siltä, että omistan jotain? Ei pitkään aikaan. Tuntuiko siltä että olen toimitusjohtaja. Ei pitkään aikaan. Olo on edelleen kuin pikkupojalla. Tykkään rakennella, niin kuin isä opetti. Mies joka rakentaa (Hintsa-lauseeni). Aikuinen mies? Ehkä hiljalleen, kun on oma poikakin. Matkalla sinne, mutta ei liikaa – luovaa mieltä tulee vaalia.

Mutta todella, voit kasvaa kun saat siihenmat tilaisuuden! Jos hyvin käy, otat sen vastuun ja aseman mitä maailma tarjoaa.

Idea on palvella muita. Sillä ylös sängystä aamu kuusi.

Herätys seitsemältä, eikun siis töissä seistemältä, se oli konsernioravalle uutta. Aikoinaan hyvä että ehdin ysiin. Mutta kaikkeen tottuu.

Huh huh mitä hommaa se sitten olikaan. Konsulttimme, joka oli apuna ostovaiheessa sanoi, että ”eihän terve ihminen tee yrityskauppa”.

Alkaa tuntumaan siltä, että tottahan se on. Tämä on kokovartalomiehen tai naisen hommaa. Tunteiden koko kirjo tulee koetuksi.

Jaottelen tähän asioita muutaman eri otsikon alle.

Vanhat omistajat

Nopea ja rivakka vaihto on hyvä asia. Jos ostetussa yrityksessä on jo hallintorakenne olemassa, niin kuin pitää hyvässä kohteessa olla, riittää jopa 1kk vaihtoaika. 2-3kk on varmasti tarpeeksi. Käy nimittäin niin, että oikeastaan haluatkin ne vanhat omistajat ulos mahdollisimma pian. Toki on mahdollista, että vanha omistaja on mukava, sivistynyt ja hän kykenee itsereflektioon. Tällöin voitte tulla toimeen puolikin vuotta.

Selän takana veivaamista saattaa esiintyä sen takia, että vanha omistaja on aidosti huolissaan uuden yrittäjän ja toimitusjohtajan kyvystä tehdä oikeita asioita oikeaan aikaan.

Vanhalle omistaja-toimitusjohtajalle ei taas välttämättä välity se, miten paljon hommaa on päästä kärryille yrityksen eri asioista.

Yrityksen haltuunotto on sellaista, että asioita on todella paljon. Yksikään niistä ei ole kovin vaikea tai monimutkainen, mutta näitä asioita on satoja ja satoja. Etsijä, josta onkin nyt muokkautunut haltuunottaja, on jatkuvan asiatulvan kohteena. Siinä ei auta kuin kärsivällisyys ja vakaa arki sekä liikunta ja uni.

Yrityksellä jonka ostat, on todennäköisesti pitkä historia, vaikkapa 20 vuotta (pitkä Suomessa, ei Italiassa…).

Pieniin asioihin liittyy paljon tunnetta. Jos kyseessä on yrittäjäpariskunta, on yritys ollut heidän elämässään kenties yhtä kauan kuin omat lapset. Itsestä pieneltä tuntuvat asiat saavatkin suuria merkityksiä. Jopa toimiston kasvien ja kukkaruukkujen vaihtaminen voi aiheuttaa kytevää raivoa. Hieman suurempi toimistoremontti voidaan kokea jo hyvin loukkaavana toimena. Olisikin ehkä viisaampaa odottaa aivan kaikkien muutosten kanssa sen yli, että vanhat omistajat ovat varmasti poissa kuviosta. Tai sitten pitää vain kestää sitä, että vanhan omistajan tunteenpurkaukset ovat kohtuuttomia ja yllättäviä. Jopa selkeä työhyvinvoinnin ja työterveyden kannalta tehty muutos voi aiheuttaa voimakasta vastustusta, jopa raivokohtauksia. Asiat ovat niin henkilökohtaisi vanhalle omistajalle.

Yrittäjän vaimo tai mies

Yrittäjän vaimo yllättävän usein työskentelee ostokohteessa. Hänellä on aivan erityinen asema koko kuviossa. Yrittäjä saattaa vaikkapa käyttää kaikki tärkeät päätöksensä puolisollaan. Onhan ajattelu parempaa silloin, kun selittää käsillä olevan asian toiselle. Näin saa itse jäsennettyä asian paremmin ja saa vielä siihen toisen näkökulman. Yritysostajan kannalta tämä taas on monimutkainen asia. Ei ole selvää kuka päätökset lopulta tekee. Ja itse oston jälkeen on juorujen ja väärinymmärrysten vaara suuri. Jos pääomistajan puoliso on vielä töissä yrityksessä, on hän suora tietokanava entiselle toimitusjohtajalle. Tämä on omiaan käynnistämään varjopeliä uuden toimitusjohtajan selän takana. Tämä sen takia, että työntekijät ovat tunteneet toisensa kenties vuosikymmeniä. He juttelevat keskenään ja lopulta jää paljon tilaa omille tulkinnoille, joista osa voi olla virheellisiä.

Työntekijät

Työntekijät ovat kaiketi huolissaan työpaikan jatkuvuudesta ja yrityksen pärjäämisestä. Osa saattaa olla myös iloinen siitä, että nyt asiat voivat muuttua. Yrityskaupassa suosikkijärjestelmät muuttuvat ja purkautuvat. Osalla asiat paranee osalla huononee. Ostajan kannattaa tuoda esiin sitä, että asiat jatkuvat ja voivat jopa parantua. Vaatii aikaa saada ihmisten luottamus. Kun työntekijät näkevät että parannuksia tehdään, luottamus kasvaa.

Asiakkaat

Asiakkaille kannattaa viestiä, että asiat jatkuvat kuten ennenkin ja voivat parantua. Tässäkin kestää aikansa, että tutustuu asiakkaisiin.

Kulttuurisosiologia

Yrityksissä on kirjoittamattomia sääntöjä siitä, mikä on siinä ”heimossa” tai ”laumassa” hyväksyttyä käyttäytymistä. Kohdeyrityksessä saattaa olla vaikkapa täysin järjettömiltä tuntuvia käytäntöjä, mutta ne saattavat olla laumaa sitovia tunnusmerkkejä. Me olemme me. Yritys saattaa vaikkapa maksaa joka kuukausia moottoripyöräparkkipaikkaa vaikkei yritys omista moottoripyörää. Pyöräilykypärän osto taas saattaa tulla näpeille, koska se ei sovi yrityksen kulttuuriin.

Etsijästä haltuunottajaksi

Muutos on iso. Ensin etsit firmaa, nyt se pitääkin ottaa haltuun toimarina. Ole siis kameleontti. Tuletko pärjäämään? Vain aika kertoo sen.

Oma jaksaminen

Yrityksen haltuunotto on melko suurella todennäköisyydellä raskain urakka mihin olet työurallasi törmännyt. Koko asetelma on tavallaan täysin absurdi. Paukahdat putiikiin ja otat ohjat.

On erittäin tärkeää, että sinulla on jo vakiintuneet keinot varmistaa oma jaksaminen. Lepo, treeni, uni, ravinto, sosiaaliset suhteet, perhesuhteet. Oma rauha. Oma tekeminen, jossa kokoat persoonasi ja mistä haet oman vahvuutesi. Minulle tälläinen paikka on mökki ja toisaalta Espoon rantakalliot. Siellä tiedän kuka olen. Myös voin aina palata rakentamiseen, silloin myös tiedän kuka olen. Siltä pohjalta on hyvä tehdä päätöksiä ja soveltaa persoonaansa uusiin tilanteisiin.

Työnkuva on myös täysin uudenlainen, jos et ole ennen ollut pk-firman tj. Tekemällä selviää ja on monta tapaa olla toimari. Teet sitä omalla tavallasi ja painotat niitä seikkoja jotka tulevat sinulle luonnostaan. Olet jossain hyvä ja jossain huono. Mitä ikinä teetkin niin älä unohda myydä ja tarkkailla kassaa! Ainut mikä estää firmaa menemästä nurin on jatkuva uusmyynti ja kassan tarkkailu.

Ristipaine

Yllättänn suurimman stressin aiheutti kokoelma vanhaa omistajaa, juoruja ja yhtiökumppania. Siihen olin varautunut että rintama on edessäpäin ja sinne hyökkään. Mutta sitten kävikin niin, että myös selustassa sekoiltiin.

Erään kerran ajoin noin 10 tunnin työpäivän päätteeksi kotio. Koko kognitiivinen kapasiteettini oli jo siltä päivää käytetty. Sitten yhtiökumppani soitti.

”Oletko ostanut pyöräilykypärän”

Todellakin, firma sijaitsi Kalliossa ja käytin firman asioiden hoitoon TIER:iä. Suurin riski lienee ratikkakiskot. Kaikista kuiteista juuri tämä oli juuttunut firman kulttuuriin poikittain. Samaan aikaan firma maksoi joka kuukausi moottoripyörän parkkipaikasta, se ei aiheuttanut huolta.

Toisen kerran joku sanoi, että olin sanonut, että työnjohtajat ajavat liian paljon kilometrejä. Tällä kertaa soitin koko ketjun läpi, että mistä perätön juoru oli alkanut. Lopulta kävi ilmi, että vanhan omistajan ex-vaimo oli kuullut jotain ja tulkinnut sen väärin ja sitten vanha omistaja oli sanonut jotain työnjohtajalle joka oli tulkinnut sen väärin ja siinä sitä sitten oltiin.

Ah, katso ihmistä.

Eri mieltä

Kävi ilmi että olemme jostain asioista yhtiökumppanin kanssa aidosti eri mieltä.

Se on ihan ok. Ehkäpä tällä elämän alueella voi olla eri mieltä ja silti toimia yhdessä.

Itselleni alussa tärkeintä oli saada työntekijöiden ja asiakkaiden luottamus. Osoittaa että minun kanssani asiat menevät ainakin yhtä hyvin ja jopa parempaan suuntaa.

Yksi keino osoittaa tämä työntekijöille, oli suosia kunnon työkalujen ja työvaatteiden hankintaa. Jopa ylikorostaa sitä. Itse käytän edelleen Metson takkia mökillä, laadukas ja lähellä ihoa. Mietin lämmöllä Valmettia kun hakkaan halkoja syys auringossa.

Yhtiökumppanini on kulukurimies. Hän toi esiin, että pitäisi käydä läpi kaikki kuitit ja kulut, jottei läpi mene mitä vaan. Itse näin että tämä loisi huonon kuvan minusta toimarina. En halua profilioitua näin, vaan haluan luoda luottavaisen ilmapiirin ja rakentaa uutta ja tulevaa.

Itse ajattelen niin, että luotan ihmiseen ja pitkällä aikavälillä väärät teot kuitenkin käyvät ilmi itsestään. Kulujen kyttäys tarkoittaa kääntäen sitä, ettei luota ihmisiin? Tyhmä ei toki tarvitse olla, jos väärinkäytöksiä esiintyy niin niihin kyllä tartutaan. Ja löytyihän sitä sitten lopulta…

Energiaa vapautui

Se osa energiasta, joka oli kulunut aiemmin siihen, että jouduin sietämään sitä, että asiat olivat eri lailla kuin halusin, vapautui nyt muuhun käyttöön. Enää en joutunut käyttämään osaa kapasiteetistä sen kestämiseen, että olin vain työntekijä. Nyt oloni oli kepeämpi sen verran.

Nyt minua ei harmita mennä töihin, en edes koe että käyn töissä. Teen hommia ja jos ja kun homma menee ihan ok, niin saaan lopulta osan siitä voitosta mitä jää. Muutenkin olen siinä positiossa minkä halusin ja teen siinä parhaani auttaakseni muita ja yritystä sekä asiakkaita.

Yrityksen tuloksen ennustaminen ekana vuonna

Keskivaikeaa unettomuutta ja ahdistusta aiheutta se, että yritin ennustaa ekana vuonna yrityksen todennäköistä tulosta joka kuukausi. Se meni melkoisesti pieleen ja aiheutti noin 6kk unettomuutta ja huolta. Kävi ilmi, että yrityksen tulosta ei voi ennustaa ilman, että katkaisee kaikki remontit keskeltä ja käy läpi kaikki laskut ja tunnit tarkalleen. Tähän menee pari kolme työpäivää ja se tehdään vain tuloslaskelman yhteydessä. Ennustin siis tuloksen väärin ja luulin että koko hanke kaatuu.

Olin siis huolissani turhaan. Tässä kohtaa opin eniten. Usein oppii eniten kun sattuu eniten. Näin se oli myös silloin kun opiskelin elävänmallin piirtämistä Kuvataideakatemiassa ja Taideteollisessa korkeakoulussa. Elävänmallin hiilipiirrustus on muuten aivan loistava pohjakoulutus siihen, että oppii ymmärtämään yrityksiä olioina. Pitää tutkia sitä, miten eri yksityiskohdat sijoittuvat toisiinsa. Miten selkäranka ja luusto ohjaa lopulta varpaankynnen paikalleen. Miten painopiste sijaitsee ja miten se kääntää selkärangan kontrapostoon ja mihin katse suuntautuu. Älä aloita silmäluomesta, jos koko pää on 20 senttiä liikaa vasemmalla! Ensin ranka ja tukipiste! Ja älä kikkaile ja tulkitse ennen kuin olet mestari perusasiassa. Sitten voit ehkä sekoilla ja maalata neliöitä. Ei ennen. Paljon paskaa momassa. Teekannun ostin ja se on hieno.

Tulee tilanteita

Olen huomannut, että käyttäydyn paremmin jos pukeudun paremmin. Silitän paidan ja se päällä olen kohteliaampi. Esitän toimaria itselleni ja muille. Toimii. Saa kopioida.

”Tuli mitä vaan, ainakin jotain uskalsin” PMMP

Mitä voit tehdä paremmin

Sitä mietin ennen ostoa, että voinkohan tehdä jotain paremmin kuin vanha omistaja?

Kävi ilmi että voin. Osa näistä on ihan tilastollisia asioita, omistajan todennäköinen ikä ja persoona.

Vuosisopimukset

Yrityksemme remonttimyynti perustuu vuosisopimuksiin. Näitä uusittiin ensimmäisen 18 kuukauden aikana kaksi ja tarjottiin kahta uutta. Vuosisopimuksen hinnoitteluun ja tarjoamiseen menee paljon aikaa. Hankalimpia ovat hinnat, joita meillä ei vielä ole valmiina. Yhteen sopimukseen menee helpolla 1-3 viikkoa työaikaa.

Myynti uusille asiakkaille

Uusille asiakkaille myynnin käynnistimme Hubspotin kautta. Lopulta palkkasin myyvän työnjohtajaharjoittelijan hakemaan meille uusia asiakkuuksia.

Atk touhut

Todella paljon on tuota atk-homma firmoissa. Otin käyttöön Sharepointin ja loin hakemiston kaikelle. Siis ihan kaikelle. Meillä on paljon easoft touhua ja sitä voi kehittää. Markkinointiin otetiin Hubspot. Webbiä voi kehittää paljon. Tämä johtuu ihan vaan siitä, että olet ehkä nuorempi kuin vanha omistaja. Syntynyt Sharp MXZ kädessä?

Webbisivut oli aika levällään

Firman webbisivujen ylläpidosta maksettiin useampaankin paikkaan. Aika homma oli selvittää, että mistä on kyse. Lopulta siirsin webbisivut yhden putiikin ylläpidettäviksi. Iso työ oli luoda kaikkiin järjestmiin linkitykset ristiin. Web-sivut piti linkittää Hubspottiin ja Google-Analyticsiin. Samoin Hubspotille piti kertoa että mikä on mikäkin DNS-kilke ja kikostin. Hirveä duuni että tuon ekan kerran saa hoidettua kuntoon. Siihen ei myöskään oikein löytynyt selkeyttä, että kuka niitä asioita hoitaisi. Firmassa toki minä, mutta kuka alihankkija, ilman että se alkaisi maksaa järjettömyyksiä.

LINKKI BP website

Kannattaa olla vähän konserni palkkajohtaja jota ei nappaa liikaa

On hyvä, jos et ole liian tunteella töissä kiinni. Palkkajohtaja konsernissa on hyvä siksi, ettei se sekoile liikaan. Liikaa jos touhuat tunteella ni kaikkia ottaa päähän ja itekin väsyt.

Omat vahvuusalueesi – tuo ne esiin

Käytä sitä omaa vahvuusaluettasi, aiempaa koulutusta ja työelämää ja tukeudu siihen, oli se mikä vaan. Muista kuitenkin myydä ja tarkkailla kassaa!

Muutos on hyvästä – se raikastaa

Muutos tekee hyvää. 20 vuotta kun ovat olleet samassa putiikissa, ne ei ne edes tajua miten oudosti on asiat. Tää on sammakkoilmiö. Jos alat keittämään sammakkoa, niin se ei tule sieltä kattilasta pois, koska se ei tajua että veden lämpötila koko ajan vähän nousee. Firmat on sammakkoja. Lopulta ne kuolevat keitinveteen (Primula, Stockman, Nokia, Nykänen).

Mikä on oma kivijalkasi

Onko sinulla jokin oma kivijalka ja punainen lanka, jonka varassa voit toimia?

Minulla on kolme Stubb pointtia, joiden varassa olen varma että toimin varmuudella melko hyvin ja oikein ja taitavasti.

  1. Lennokinrakennus ja visualisointi. Rakensin polttomoottorilennkokkeja ja kilpailin niillä opiskelu aikaan asti. Visualisoin kaiken, kirjoittaminen on sekundaarista. Rakentaminen.
  2. TKK ja Taik tutkinnot.
  3. Olikin vaan kaks näemmä. Tai tuo eka oli kaks.

Teen sitten mitä vaan, niin piirrän ensin kuvan, nykyään yleensä powerpointissa. En ymmärrä mitään mistään ilman visualisointia. Toisaalta ymmärrän kaiken kun visualisoin sen. Aika paljon tulee powerpointtia tehtyä 😊

Rakentaminen – kun rakennan olen omalla vahvuusalueella, tähän liittyy 3D hahmottaminen. Sovellan tätä yritysten ymmärtäämiseen. Haaste on se, että asiat tapahtuvat ajassa. Se on sitten dynaaminen FEM-analyysi ajassa.

Rekrytoinnit

Palkkasin tai etsin alihankkijaksi ensimmäisen 18 kk aikana noin 10 ihmistä. Tämä ei edes kasvattanut yritystä, mahdollisti vain sen jatkumisen. Meillä ei edes ole suuri vaihtuvuus, mutta asioita tapahtuu. Pelkästään sairaslomien korvaaminen aiheutti melkoisen rekry-ruuhkan. Hutirekryjä tuli toistaiseksi vain kaksi. Toimistosihteerin jouduimme palkkaamaan kahdesti ja yksi purkumies osoittautui hyvin epäilyttäväksi kaveriksi. Muutan jouduin paikkaamaan pitkiä sairaslomia, koska tällä alalla ihmisten fysiikka ei oikein kestä. Työntekijöiden henkilökohtaiset touhut aiheutti yhden rekryn.

Muutto

Yksi pommi paljastui yrityksen tiloista. Heti oston jälkeen vaikutti siltä, että jotain vikaa ilmassa on. Firmassa haisi home. Lopulta selvisi että tiloissa on niin paljon Radon-kaasua, ettei siellä saa työskennellä. Tämä pakotti meidät viimein muuttamaan, mikä kyllä vei sitten toimarin kaistan kokonaan kuukausien ajan. Teimme myös Upworkin avulla todelliset laskelmat siitä, missä firman pitäisi sijaita.

Nyt meillä on ajanmukaiset ja ammattimaiset tilat Pitäjänmäelle ja siellä on huone myös Jalostamo7 toiminnalle. Tästä on hyvä kasvattaa touhua.

Lisäksi saimme nyt ammattimaisen varaston ja sahaushuoneen. Lisäksi yrityksen autopaikat paranivat. Meidän on nyt myös helpompi pyörittää remontteja, avainten haku ja tuonti on helpompaa ja ne voi jättää respaan. Myöskin voimme alkaa ostamaan suoraan itse suurempia eriä tarvikkeita ja maaleja, koska käytössä on lastauslaituri ja tavarahissi.

Lopulta muutto oli myös hyvä tapa resetoida koko yritys, se on vahva viesti työntekijöille, että nyt asiat muuttuvat. On uusi aika.

Autot

Autoista paljastui sellainen pommi, mitä ostovaiheessa pelkää löytävänsä. Autot olivat osittain liian vanhoja ja niitä ei ollut huollettu tarpeeksi. Tähän mennessä olen ostanut 5 autoa firmaan, kaksi on korvattuja ja kolme on aidosti uusia. Nyt meillä on 13 autoa. Vaihdoin myös autojen huollot keskitetysti yhteen paikkaan ja vielä pitäisi järjestää kaikkiin autohin webastot.

Työkaverillani Väätäsen Ristolla metsossa oli sellainen hauska juttu, että on monenlaisia muotoilijoita. On piirtäviä muotoilijoita, on veistäviä muotoilijoita ja on puhuvia muotoilijoita. Lauri se näemmä on sellainen ostava muotoilija, joka tykkää ostella työkaluja. Nyt sitten ostelen yrityksiä ja autoja. Ostosten koko on kasvanut 😊.

Markkinointi ja brändäys

Firmaa ei ollut ostettaessa kovin paljoa brändätty. Yritysilmettä oli mahdollista parantaa ja selkeyttää monella saralla. Aloin kehittämään yhtenäistä graafista ilmettä yrityksellä. Teetin ja loin Brushpaintersille graafisten elementtien kirjaston, jota voi soveltaa eri väylissä. Yritysilme näyttäytyy lopulta useilla eri alueilla.

Idea on, että ajatus visuaalisessa ilmeessä on sama läpi linjan. Jos asiakas törmää brändiimme ensin pakettiauton kyljessä (mielellään ei törmää siis onnettomuudessa vaan näkee auton kyljen ohimennen), päätyy sitten websivuille, saa lopulta tarjouksen ja sitten näkee työntekijämme ja saa vielä laskun, tulisi vaikutelman olla yhtenäinen.

Markkinointimateriaali teen niin, että vedän proggista itse ja teen kriittisin osin itse materiaaleja, jotta homma lähtee oikealle tolalle. Käytin siis ihan itse Adoben Creative Suitea ja piirrän markkereilla luonnoksia tai otan valokuvia. Sitten kun homma on oikealla tolalla, teetän lisää materiaali Upworkissa. Teen siitä erillisen blogin otsikolla “Upworkin tehokäyttö.” Jahka ehdimmä. Upworkin tehokäytöllä saa aikaan hyvää jälkeä, mutta mikään automaatti se ei ole. Se homma pitää tehdä oikealla tavalla ja sitä harjoittelen edelleen, mitä tulee videoiden teettämiseen.

Toimitilat

Toimitilat luovat vaikutelman yrityksestä sekä omalle väelle että asiakkaille ja muille yhteistyötahoille. Halusit tai et. Joten on väliä sillä, millaiset tilat ovat. Sekä sillä, missä päin tilat sijaitsevat yrityksen toimintaan nähden. Kirjoitin tästä erillisen pitkän blogin Brushin sivuille. Kun ostimme yrityksen, olimme toki jonkin aikaa sen vankeja, mitä oli aiemmin päätetty. Lopulta kävi ilmi, että homeen ja kellarin hajun lisäksi tiloissa oli vieläpä raadoniakin. Radon lopulta pakotti meidät muuttamaan, mikä oli lopulta erittäin hyvä asia. Näin sain päivitettyä koko firman vaikutelman ja toiminnan ja sain samalla todella selkeän viestin läpi työntekijöillemme, että nyt asiat muuttuvat. Lopulta saimme selkeästi paremmat tilat samaan hintaa. Niiden remontti on vielä hieman kesken. Samalla pyrimme luomaan selkeän visuaalisen ilmeen tiloihin Brushin brändin mukaisesti.

Vaatteet

Meillä on työvaatteet kaikille työntekijöille ja niissä on aina firman logo. Ajatus on se, että toiminta näyttäytyy ammattitaitoisena meille ja asiakkaille. Työvaatteet ovat hyvin lähellä työntekijää, joten siinä on hyvä paikka joko luoda hyvä mielikuva työnantajasta tai tehdä paljon vahinkoa pikkurahalla. Itselläni on vieläkin tallessa hyvä työtalvitakki, jonka sain aikoinaan metsovalmetista. Muistelen aina lämmöllä valmettia, kun hakkaan halkoja syyssateessa. Nyt tuo Leijonan takki harmillisesti kyllä hukkui. Siinä oli korkea kaulus ja pitkä selkä! Oi onnea! Hyvät vetoketjut sekä isot taskut.

Autot

Meillä on firmassa 13 autoa, joten siinä on myös hyvä paikka joko tehdä hyvää tai huonoa firman viestinnälle. Melko pitkällisen suunnitteluprosessin jälkeen saimme pakut lopulta teipattua aika edulliseen hintaan. Automme liikkuvat tai ovat parkissa pitkin pääkaupunkiseutua. Jokaisessa pakettiautossa on kaiketi noin 7m2 mainospintaa. Meillä on siis melkein 100 m2 mainospintaa joka päivä joka vuosi pitkin pääkaupunkiseutua. Luulisi tuolla markkinointipinnalla ajan oloon tulevan muutama keikka tai asiakkuus! Ja jos ei muuta, niin ainakin itse tiedämme missä olemme töissä. Ja asiakkaamme tietävät että olemme paikalla. Lisäksi ihmiset joiden pihoilla olemme, tietävät että mikä paku se siinä on taas tien tukkona. Firmassamme on rakenteellinen ongelma, että maalaukset tahtovat olla liian vähissä kuun viimeisellä viikolla. Tämä johtuu siitä, että asunnot tyhjenevät muutoissa vasta kuun alussa ja vasta silloin pääsee maalaamaan. Nyt yritämmme tällä pakettiautokampanjalla saada lisää maalauksia kuukauden viimeiselle viikolle.

Mainokset

Firmalla ei ollut ostettaessa minkäänlaista mainostusta käytössä. Homma perustui olemassa oleviin vuosisopimuksiin. Oston jälkeen voimme pyrkiä muuttamaan asiakasprofiilia toivotunlaiseksi. Siksi testailemme hieman mainostusta eri väylissä, kuten facebook, instagram, google ads ja printatut lehdet. Se vaatii materiaalia jota käyttää. Tämän takia teetin ja loin graafisen kirjaston, jota voi käyttää eri väylissä.

Dokumentit

Yrityksen graafisten elementtien kirjastoa voi käyttää myös tarjousdokumenteissa. Kun tarjoamme uutta vuosisopimusta, on etua siitä, että materiaalimme on ymmärrettävä, selkeä, selittävä ja yhtenäinen. En itse ymmärrä mitään ilman visualisointia ja taas visualisoinnin kanssa ymmärrän miltei mitä vain. Osa ihmisistä on visuaalisia ja tähtäämme heihin kohderyhmänä. Toki meillä on myös kirjoitettu teksti tukena.

Esitteet ja A-Standi

Teemme ensi askelia siinä, että meillä olisi yrityksen esite. Sellaista ei ostettaessa ollut. 20 vuotta oli pärjätty ilman. Tuskin esitteestä haittaakaan on. A-Standi on ainoa markkinointitempaus joka on tähän mennessä tuonut kaupan! Tilasin niitä kaksi lisää, laitamme ne tontin joka kulmaan. Oli muuten hidasta ja pitkä prosessi saada tuo A-Standi valolla tuohon tontille. Monta vaihetta siinäkin… lopulta onnistui!

Websivut

Yrityksen websivuja voisi kehittää vaikka miten paljon. Myyntimme ei kovin paljon perustu websivuihin. Tässä meillä on melko minimi-suoritus. Mutta hiljalleen päivitimme koko sivuston ilmeen käyttäen kehittämiämme visuaalisia elementtejä.

Videot

Jotakin pitäisi löytyä, jos asiakas päätyy etsimään meitä youtubessa tai muussa väylässä. Alussa riittää että on yksi 15 sekuntia pitkä video ja toinen pidempi 45 sekuntia. Nämäkin tehdään samalla visuaalisella ilmeellä kuin kaikki muu materiaali. Baby steps.

Koulutustausta

Haluan itse olla esimerkki siitä, että myös (yli)koulutettu ihminen voi olla yrittäjä. Mitä olen noita firmojan käynyt läpi, niin niiden perustajilla on harvoin juuri mitään koulutusta. Osalla on peruskoulupohja, jollain harvalla ammattikorkeapaperit. Yhteenkään korkeakoulutettuun en ole vielä törmännyt näissä yrityksissä, joita olen ostomielessä tutkinut. Ehkä muistan väärin.

Onko niin, että koulutettu ihminen ei uskalla yrittää ja pääsee helpommalla ja turvallisemmin eteenpäin elämässä tässä tekemällä töitä muille?

Vaan sitten kun olet ostanut yrityksen, niin sanompa mä, että koulutuksesta on kyllä etua.

Korkeakoulututkinto yhdistettynä kykyyn toimia ja tehdä käytännön asioita on hyvä perusta työnteolle yrittäjä-omistajana. Se on hyvä asia, että on kyky hahmottaa asioita ja laittaa ne lokeroihin. Tietokonetaidot tulee olla erittäin hyvät. Olisiko niin, että vähintään Bachelor paperit olisi hyvä olla. Tulee olla kyky soveltaa akateeminen oppi käytännön toimintaan. Toisaalta ei saa olla liian lähellä itse käytännön toimintaa. Tämä on jatkuvaa ristivetoa.

Terapian tarpeessa

Kognitiivinen käyttäytymisterapia auttaa kestämään stressiä ja toimimaan hyvin ihmisten kanssa. Työ voi olla melko stressaavaa ja ristipaine kova. Lisäki on oman henkilökohtaisen elämän asiat.

Mielestäni jokaisen J7-toimarin tulisi käydä kaksi kertaa kuukaudessa juttelemassa asioista kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa. Ehkäpä J7 maksaa tämän.

Kaista on tukossa

Toimitusjohtajan työ on sellaista, että kaista on tukossa aina. Tehtävää on aina enemmän kuin aikaa. Siksi pitää valita mitä tekee. Ei ole olemassa sellaista tilannetta, että kaikki olisi tehty mitä tekemän piti. Olet myös itse vastuussa ajankäytöstäsi. Kukaan ei tule sanomaan että tee sitä tai tätä. Tästä seuraa jatkuva pohdinta, että teenkö nyt oikeaa asiaa. Tj oppii käyttämään kalenteria, se kertoo mihin panostaa.

Sinustako J7-Etsijä?

Asuuko sisälläsi toimitusjohtaja-omistaja? Koetko että sinusta olisi enenmpää kuin mitä nyt arkesi tarjoaa. Kuka ties! Tekemällä selviää.

Sinustako J7-Sijoittaja?

Tule moikkaamaan meitä Pitäjänmäkeen